Seikkailukasvatuspäivät 2019

KASVUTARINOITA

Valtakunnalliset seikkailukasvatuspäivät Nuoriso- ja vapaa-ajankeskus Pikku-Syötteellä 14.–15.2.2019.

Vuoden 2019 Seikkailukasvatuspäivät avaavat monia upeita kasvutarinoita, joita seikkailukasvatusverkostossa toimivat todistavat. Päivillä tutustumme elämänkaaren kattaviin tarinoihin ja sykähdyttäviin kasvuspurtteihin muun muassa vapaaehtoistyön, lapsi- ja nuorisotyön, seikkailuterapian, seikkailukasvatuksen tutkimuksen sekä vanhustyön näkökulmista. Päiviä kehystävät Pikku-Syötteen ainutlaatuiset lumimaisemat ja -mahdollisuudet, joihin osallistujat pääsevät tutustumaan asiantuntevassa ohjauksessa.

 

Keynote-puheenvuorot

Virtaako voima kiipeilyköydessä? Kokemus ja merkitysten muutos

Pekka Lyytinen
Kuntoutussuunnittelija, Psykologi, PsL
MLL:n Lasten ja Nuorten Kuntoutussäätiö

Keynote-puheenvuorossaan Pekka Lyytinen käsittelee seikkailulajeille ominaisia piirteitä, jotka tekevät niistä käyttökelpoisia menetelmiä kasvatuksessa, koulutuksessa ja terapiassa. Kiipeily on keskeinen esimerkki lajista, jossa kiinnostavuus, riskit ja voimakkaat tunnekokemukset yhdistyvät. Kulttuurisesti kiipeily on ”tulokaslaji”, sillä Suomessa ei luontaisesti ja perinteisesti ole omaa kiipeilykulttuuria. Lyytinen tarkastelee, onko lajilla selviytymisen mahdollisuuksia ja mihin selviytyminen voisi perustua?

Ajattelutapojen ja tunne-elämän muutoksissa asioille annettavien merkitysten muutokset ovat keskeisiä. Yksilön ja ryhmän käsitys itsestään – hyvässä ja pahassa – on vahvasti merkitysten varaan rakentuvaa. Lyytinen pohtii esimerkein seikkailuprosesseja, joissa merkitysten muutoksia on tapahtunut.

Lisäksi hän hahmottelee muutosmekanismeja. Jos seikkailumenetelmien käytön työmenetelminä toivotaan jatkuvan ja laajenevan, tietoisuus vaikutusmekanismeista ja näyttö tuloksista ovat välttämättömiä.

 

Seikkailun ”monet kasvot”

Matti Rissanen
Ohjaaja
Vuolle Setlementti / Poikien Talo-Oulu

Poikien Talon kohderyhmänä ovat 12–29-vuotiaat pojat sukupuolen moninaisuus huomioiden. Kävijöitä yhdistävänä tekijänä on ulkopuolisuuden kokemus. Tämä kokemus voi johtua mm. ujoudesta ja arkuudesta, neuropsykiatrisista asioista, kiusatuksi tulemisista tai vaikkapa peloista. Poikien Talon yhtenä tärkeimpänä asiana on mahdollistaa kävijöille porukkaan kuulumisen tunne. Tätä tunnetta kohti pyrimme mm. seikkailukasvatuksellisin keinoin.

Keynote-puheenvuorossa käsitellään, miten työmme Poikien Talolla on muokannut käsityksiämme seikkailukasvatuksesta sekä mitä sukupuolisensitiivinen työote on lisännyt seikkailukasvatukseen. Seikkailukasvatus on aina ollut meille kokemuksia ja elämyksiä, sekä reflektoimalla näiden asioiden siirtämistä muihin elämän osa-alueisiin. Aiemmin lähdimme hakemaan seikkailuja aika kaukaakin, kunnes Poikien Talon kohderyhmä sai meidät havahtumaan, että toisille seikkailu alkaa jo kotiovelta.



 


Otteita työpajoista

Ulkoluokka innostaa ja kannustaa
Ulkoluokan suosio jatkaa kasvuaan. Ulkoluokka on lähiluontokohde tai piha, jota käytetään oppimiseen. Työpajassa opetellaan käyttämään Loikkaa ulkoluokkaan -julkaisua esimerkkitehtävineen ja leikkejä lajikorttien käytöstä. Ulkoluokka-työpajassa opitaan itse tekemällä ja kokemalla ulkona luonnossa.

Tunteet elämyspedagogiikassa
Työpajan tavoitteena on kehittää kykyä työskennellä tunteiden kanssa. Työskentelyssä sovelletaan kognitiivisen psykoterapian menetelmiä ja pohditaan, miksi tunteet ovat tärkeitä ja miten niiden kanssa työskennellään. Työpaja soveltuu erityisesti haastavien asiakasryhmien kanssa työskenteleville.

Seikkailuaktiviteettien turvallisuuden parantaminen tarkistuslistan avulla
Tarkistuslistat ovat käytössä useissa ammateissa, jossa inhimilliset virheet voivat aiheuttaa vaaratilanteen. Seikkailukasvatuksessa käytetään paljon toiminnallisia aktiviteetteja, joissa riskiä täytyy osata hallita. Tässä työpajassa esitellään yksi tapa hallita riskiä arvioimalla toiminnan kokonaisuutta tarkistuslistan avulla.

Seikkailu työelämätaitojen vahvistajana
LUODE-hankkeessa on tutkittu, miten seikkailupedagogiset prosessit tukevat  nuorten työelämätaitojen kehittymistä ja vahvistumista sekä edistävät myös nuorten yrittäjämäisiä taitoja.

Metsäeskari eli metsäryhmätoiminta ja seikkailukasvatus varhaiskasvatuksessa
Työpajassa tarkastellaan, kuinka metsää käytetään oppimisympäristönä varhaiskasvatuksen ja esi- ja alkuopetuksen metsäryhmätoiminnassa. Lisäksi keskitymme siihen, millaista seikkailukasvatus voi olla pienten lasten kanssa työskennellessä.


Sijainti

Nuoriso- ja vapaa-ajankeskus Pikku-Syötteen osoite on Syötekeskuksentie 126, 93280 Syöte. Pudasjärveltä ajetaan Kuusamon suuntaan n 28 km, josta kääntyy Rytinkisalmentie vasemalle (Kyltti Syötteelle). Rytinkisalmen tietä ajetaan 15,8 km pohjoiseen, kunnes oikealle kääntyy Syötekyläntie. Syötekyläntietä ajetaan n 13 km, jolloin oikealle kääntyy Näköalantie. Näköalatietä ajetaan 1,5 km, jonka jälkeen käännytään oikealle Pikku-Syötteentielle, jota ajetaan 300 m ja käännytään vasemmalle Syötekeskuksentielle.

Keskus sijaitsee Pikku-Syöte –nimisen vaaran huipulla.  Alueella olevat Pikku-Syöte –kyltit johdattavat Pikku-Syötteen paikan päälle.

Etäisyydet

  • Pudasjärvi 60 km
  • Kuusamo 90 km
  • Oulu 145 km
  • Rovaniemi 170 km
  • Seinäjoki 465 km
  • Tampere 615 km
  • Helsinki 750 km

Yhteystiedot

+358 8 815 4000 / + 358 8 815 4100
Myyntipalvelu: myyntipalvelu@pikkusyote.fi

Mika Pekkala, Johtaja
+358 50 336 2068
mika.pekkala@pikkusyote.fi

Kaisu Tuohiluoto, Nuorisotyön päällikkö
+358 44 786 1610
kaisu.tuohiluoto@pikkusyote.fi / leirikoulu@pikkusyote.fi

Kulkuyhteydet

Julkisilla

  • Junalla tai lentokoneella Ouluun
  • Oulusta pääsee Pikku-Syötteelle autolla tai bussilla. Auton vuokraus esim. lentokentältä onnistuu tämän linkin takaa. Bussi kulkee Pikku-Syötteelle vain arki-iltapäivisin. Tiedot Syötteen bussista alla. Päivän mittaan kulkee useampi bussi Oulusta Kuusamoon. Poijulan pikavuoropysäkki on Syötettä lähimpänä, matkaa Syötteelle siitä on n. 20 km. Syötteen taksi palvele numerossa (08) 106 446

Bussi Syötteelle:

Nevakiven linjaliikenne kulkee Syötteen alueelle arkisin maanantaista – perjantaihin.
Aikataulun löydät http://nevakivi.fi/bussiaikataulut/
Bussi käy tarvittaessa myös Pikku-Syötteellä aamuisin, kysy lisää esim. myyntipalvelu@pikkusyote.fi tai nevakivi@nevakivi.fi tai 08 822 052.

Yhteiskuljetus:

  • Yhteiskuljetus 13.2. klo 15:30 Oulun rautatieasemalta Pikku-Syötteelle.
    Paluu Pikku-Syötteeltä Oulun rautatieasemalle n. klo 13. Matka-aika n. 2 h.
    Yhteiskuljetuksen hinta meno-paluu 50 € / hlö.
    Yhteiskuljetus toteutuu, mikäli osallistujia on riittävästi.

Pikku-Syötteen aktiviteetit

Pikku-Syöte tarjoaa mieleenpainuvia elämyksiä kaikkina vuodenaikoina. Aktiviteetit liittyvät pääosin ympäröivään tunturiluontoon ja liikuntaan. Lumisena aikana laskettelu ja lumilautailu, lumikenkäily, fatbike ajelu ja maastohiihto tykkypuiden keskellä virkistävät mieltä ja kehoa. Pikku-Syötteeltä löytyy myös kaksi kotaa ja nuotiopaikkoja joissa voi paistaa makkarat ja vaikka keitellä kahvit ulkoilun lomassa. Hotellin kuntosali, sisäliikuntasali ja sisäkiipeilyseinä antavat mainion mahdollisuuden lisäliikunnalle jos virtaa päivän ulkoiluista on vielä jäänyt. Lähialueelta löytyy myös husky- ja porotilat joihin voi käydä tutustumassa ja nauttimassa rekiajeluista Syötteen tunturialueella.

Jää meille viettämään hiihtolomaa!

Seikkailukasvatuspäiville osallistuville tarjous hiihtolomasta Pikku-Syötteellä low season hintaan: 2 hlö 2 vrk 210 € (superiorhuoneessa), 5 vrk 2 hlö  440 € (superiorhuoneessa). Kysy muiden huoneiden hintoja.

13.2. Keskiviikko

  • 17                  Ilmoittautuminen alkaa
  • 20-22             Talviyön taikametsä (omatoiminen)
  • 22                  Ilmoittautuminen päättyy

14.2. Torstai

  • 7:30               Aamiainen
  • 7:30               Ilmoittautuminen aukeaa
  • 8                    Vapaaehtoista aamuohjelmaa
  • 9                    Päivien aloitus, ulkona
  • 9:30               Työpajat, pääosin ulkona
  • 11:30             Lounas
  • 12:45             Pääluento
  • 14                  Työpajat, luennot
  • 14:45             Kahvitauko
  • 15:15             Työpajat, luennot
  • 17-19             Illallisbuffa
  • 21-22             Iltapalaa ravintolassa, oheisohjelmaa

15.2. Perjantai

  • 7                    Alkaen aamiainen
  • 7:30               Vapaaehtoinen aamuohjelma
  • 8:30               Workshopit tai luennot
  • 10:30             Loppuluento
  • 11:30             Lopetuspuheenvuorot
  • 11:45             Lounas
  • Kotiinlähtö

Seikkailukasvatuspäivien työpajat

 

Viedään toiminta ulos – Ulko-opetus ja Chilla Ute

Gun Hoikkala & Nina Martin
Folkhälsan
Sisä-/ulkopaja
Tarvikkeet: Ulkoiluvaatteet, sillä osa harjoituksista tehdään ulkona.
Kieli: suomi, ruotsi
Kesto: 90 min
Osallistujamäärä: 7–20

Kuvaus: Koko ruotsinkielisen Suomen alueella Folkhälsan tekee terveydenedistämistyötä eri-ikäisten ihmisten kanssa. Luonto on tärkeä osa työtämme. Työpajassamme saat kuulla kokemuksiamme siitä, miksi monien mielestä toiminnan vieminen ulos on haastavaa ja miten olemme tästä huolimatta onnistuneet innostamaan tähän. Kerromme, miten olemme saaneet opettajia viemään opetustaan ulos, miten aktivoimme senioreita ulkoilemaan ja kuinka innostamme nuoria tai lapsiperheitä retkeilemään. Koska tiedostamme luonnon terveyttäedistäviä vaikutuksia, haluamme innostaa ihmisiä eri ikäryhmistä liikkumaan enemmän luonnossa ja pitämään palautuvia taukoja ulkona. Tämän takia olemme kehittäneet Chilla Ute -materiaalin, joka koostuu erilaisista aktivoivista ja rentouttavista harjoituksista. Chilla Ute tukee ja auttaa ryhmänvetäjää järjestämään erilaisia harjoituksia. Helppokäyttöinen materiaali ei vaadi erillistä valmistautumista. Työpajan osallistujat saavat tutustua Chilla Ute -materiaaliin ja kokeilla erilaisia palautuvia Chilla Ute -harjoituksia.

 

Vaikeuksista voittoon – kasvutarinoita ja oppimiskokemuksia erityisnuorten Lapin-vaelluksilta

Antti Ikonen & Marsh Cooper
Länsiluotsi & Poikien talo, Loisto Setlementti ry
Luento
Kieli: suomi, englanti
Kesto: 90 min
Osallistujamäärä: 5–30

Kuvaus: Helsingin kaupungin Luotsi-toimintojen ja Loisto Setlementti ry:n Poikien talon Lappiin suuntautuva vaellusprojekti on monivuotinen perinne. Käymme läpi vaellusta prosessina eri näkökulmista. Pohdimme vaelluksen ja luonnon vaikutusta ja merkitystä asiakkaiden yksilölliseen kasvuun ja kehitykseen. Osallistujilla on mahdollisuus pohtia tämän kaltaisten toimintojen liittämistä omaan työhönsä sekä jakaa osaamistaan ja kokemuksiaan toisten aiheesta kiinnostuneiden kanssa.

 

Seikkailuaktiviteettien turvallisuuden parantaminen tarkistuslistan avulla

Jussi Muittari & Kai Lehtonen
Suomen humanistinen ammattikorkeakoulu HUMAK
Luento
Kieli: suomi
Kesto: 90 min
Osallistujamäärä: 2–20

Kuvaus: Tarkistuslistat ovat käytössä useissa ammateissa, jossa inhimilliset virheet voivat aiheuttaa vaaratilanteen. Seikkailukasvatuksessa käytetään paljon toiminnallisia aktiviteetteja, joissa riskiä täytyy osata hallita. Esittelemme yhden tavan hallita riskiä arvioimalla toiminnan kokonaisuutta tarkistuslistan avulla.

 

Erilaisuuden kohtaaminen ohjauksessa

Heikki Ojala & Erno Kääriäinen
Suomen Setlementtiliitto
Työpaja
Kieli: suomi
Kesto: 120 min
Osallistujamäärä: 8–20

Kuvaus: Toiminnallisen työpajan tavoitteena on antaa kokemuksia erityisryhmien ohjauksesta. Pajassa konkretisoituu, miltä tuntuu olla ohjauksen kohteena asiakkaana, jolla on haasteita esimerkiksi asenteessa, aisteissa, mielenterveydessä tai liikuntakyvyssä. Työpaja toteutetaan toiminnallisena draamaharjoitteena. Alkuohjeistuksen ja lämmittelyn jälkeen tutustumme kuviteltujen asiakkaiden esitietoihin kahdessa eri ryhmässä. Tämän jälkeen ryhmät suunnittelevat toisilleen kohderyhmän erityisyydet huomioiden seikkailullista toimintaa. Ryhmät ohjaavat suunnittelemansa toiminnan toisilleen siten, että toinen ryhmistä ovat ohjattavina. Lopuksi reflektoimme kokemaamme. Työpaja voidaan suorittaa sisällä tai ulkona riippuen työpajan osallistujien suunnittelemista harjoitteista.

 

Metsäeskari eli metsäryhmätoiminta ja seikkailukasvatus varhaiskasvatuksessa

Taru Lindgren & Noora Säily
Tampereen kaupunki
Luento
Kieli: suomi
Kesto: 45 min
Osallistujamäärä:

Kuvaus: Luennolla tarkastellaan, kuinka metsää käytetään oppimisympäristönä varhaiskasvatuksen ja esi- ja alkuopetuksen metsäryhmätoiminnassa. Lisäksi keskitymme siihen, millaista seikkailukasvatus voi olla pienten lasten kanssa työskennellessä.

 

Pohjoismaiset seikkailuterapiainterventiot: Friluftslivin, erän ja seikkailun terapeuttiset mahdollisuudet

Miia Riihimäki
Toimintakeidas Oy
Luento
Kieli: suomi
Kesto: 45 min
Osallistujamäärä:

Kuvaus: Luennolla esitellään viiden pohjoismaissa työskentelevän seikkailua ja/tai luontoa käyttävän terapia- ja kuntoutusammattilaisen näkökulmia pohjoismaissa toteutettavasta seikkailuterapiasta. Luento perustuu maisterin lopputyöni Practitioners Views of Nordic outdoor-based therapy: Practices, Values and Experiences tuloksiin fenomenologisen tutkielman pohjalta. Luennolla pohditaan friluftslivin, seikkailun ja erän käyttöä terapiassa ja kuntoutuksessa. Käsittelen myös sitä, eroaako pohjosmaalainen seikkailuterapia merkittävästi amerikkalaisesta perinteestä ja onko se linjassa Saksan ja Englannin tuontitavaroihin, seikkailukasvatukseen ja elämyspedagogiikkaan vai onko meillä pohjoisessa oma tapamme toteuttaa seikkailu- ja luontointerventioita terapeuttisessa kontekstissa.

 

Hyvinvointia kulttuurista

Tuija Lehtola
Vuolle Setlementti ry, Senioritoiminta, Helmit ja Heikit – yksinäisyydelle kyytiä! -hanke
Luento
Kieli: suomi
Kesto: 45 min
Osallistujamäärä:

Kuvaus: Vuolle Setlementin vuonna 2018 käynnistynyt Helmit ja Heikit – yksinäisyydelle kyytiä! -hanke tukee oululaisten kotona asuvien ikääntyvien osallistumista ja siten vahvistaa heidän osallisuuden kokemustaan, lieventää yksinäisyyttä ja tukee heidän omien voimavarojensa löytymistä. Hankkeessa ikääntyvien hyvinvointia tuetaan muun muassa Taideryhmä-toiminnalla, ikääntyvien kotiin tehdyillä Taidevierailuilla ja ikääntyvän lähelle viedyillä Taidekutsuilla. Menetelminä toiminnoissa voi olla tarinankerronta, kuunteleminen, soittaminen tai laulaminen.Taiteen ja kulttuurin kokeminen ja tekeminen tukevat hyvinvointia ja osallistumista. Kolmevuotista hanketta rahoittaa Veikkaus.

 

Miksi minä teen tämän näin, miksi sinä noin?

Markku Lappalainen
Luento
Kieli: suomi
Kesto: 120 min
Osallistujamäärä: 8–20

Kuvaus: Sisältö ja tavoitteet perustuvat biologisiin valmiuksiimme; toimintamme valmiudet vaikuttavat tekijöiden kautta meidän tapaamme toimia ja kokea. Biovalmiuksien kehittymä on fysiologisanatomista ja yksilön tulisi kehittyä ajoituksellisesti oikeassa järjestyksessä. Meissä on toiminnan alentumia, jotka ovat tunnistettavissa. Alentumat voivat aiheuttaa toiminnan esteellisyyttä, mutta niihin voidaan vaikuttaa kehittävästi. Tätä kautta saamme ohjaukseen ja opetukseen merkittäviä keinoja ja menetelmiä saavuuttaa ohjautuvuus. Tunnistamalla ja tunnustamalla yksilön saamme yksilönä itselle ja yksilöä ohjaavalle ymmärryksen siitä, miksi toiselle kokemuksellisuus on merkityksellistä ja toiselle merkityksetöntä.

Työpaja on teoreettistoiminallinen, jossa biovalmiuksiin tutustutaan luennon keinoin ja sen jälkeen toiminnallisesti tunnistetaan omia valmiuksia ja tekijöitämme peilaten niitä toimintatapoihimme.

 

Photo-elicitation – ark(t)isia kasvun peilauksia

Seppo Karppinen
Seikkailukasvatuksen kehittämistyöryhmä
Työpaja sisällä ja ulkona
Tarvikkeet: Älypuhelin tai dokumenttikamera. Pukeudu sään mukaisesti.
Kieli: suomi
Kesto: 90 min
Osallistujamäärä: 4–12

Kuvaus: Työryhmässä tarkastellaan opetusmetodia, jossa kuvien avulla sanallistetaan tärkeitä asioita ja tapahtumia. Näyttämällä kuvia lapsi, nuori ja aikuinenkin pystyy helpommin avautumaan, selventämään väärinkäsityksiä ja virkistämään muistia. Koulussa, sosiaali- ja nuorisotyössä tai terapiassa kuvien avulla saadaan rikkaampaa narraatiota, keskustelua ja kommunikaatiota. Photo elicitation -menetelmää voidaan soveltaa esimerkiksi siten, että osallistujalle annetaan tehtäväksi ottaa valokuvia jostakin ajankohtaisesta teemasta, konkreettisesta tai abstraktista aiheesta: syksyn värit, talvi, kevään valo, kylmyys, epäonnistuminen, pelko, ilo, luottamus jne. Kuvat kootaan ja niitä tarkastellaan ”didaktisen” (metodisen, johdonmukaisen) periaatteen mukaisesti. Photo elicitation -sovelluksessa on tärkeää, että opettaja, ohjaaja, terapeutti tai tutkija ohjaa hienotunteisesti osallistujaa reflektoimaan aihetta siten, että se vahvistaa itseluottamusta ja tukee hänen kasvuaaan, rohkeutta sanoa asioita ääneen, kykyä ilmaista tärkeitä asioita ja tunteita. Käymme työpajan aluksi Pikku-Syötteen lähimaastossa ottamassa kuvia yhteisesti päätetystä teemasta. Palaamme työtilaan reflektoimaan metodin mukaisesti.

 

Ulkoluokka innostaa ja kannustaa

Aulikki Laine & Anna Kettunen
Suomen ympäristöopisto SYKLI
Työpaja ulkona
Tarvikkeet: Ulkoiluvaatetus
Kieli: suomi
Kesto: 90 min
Osallistujamäärä: 10–40

Kuvaus: Ulkoluokan suosio jatkaa kasvuaan. Ulkoluokka on lähiluontokohde tai piha, jota käytetään oppimiseen. Työpajassa opetellaan käyttämään Loikkaa ulkoluokkaan -julkaisua esimerkkitehtävineen ja leikkejä lajikorttien käytöstä. Ulkoluokka-työpajassa opitaan itse tekemällä ja kokemalla ulkona luonnossa.

 

Palautteen kerääminen toiminnallisesti ryhmässä

Satu Kananen & Valtteri Liimula
MLL:n Lasten ja Nuorten Kuntoutussäätiö
Työpaja
Kieli: suomi
Kesto: 90 min
Osallistujamäärä: 6–20

Kuvaus: Työpajan tarkoituksena on innostaa osallistujia ideoimaan ja saamaan työhönsä uusia tapoja, miten palautetta voi kerätä ryhmässä. Tässä palautteen keräämisellä tarkoitetaan välittömästi toiminnan jälkeen toteutettavaa tilannetta, jossa ryhmä jakaa yhdessä kokemuksiaan (reflektio) ja antaa palautetta toiminnasta. Palautteen kerääminen toiminnallisesti voi tukea ryhmäläisten keskittymistä, kokemusten jäsentämistä ja sanallista ilmaisua. Työpaja sisältää lyhyen alustuksen aiheeseen ja esimerkkejä Isät ja pojat puussa -seikkailutoiminnan aikana saaduista kokemuksista sekä toiminnallisen osuuden pienryhmissä. Työpajan painotus on toiminnallisessa osuudessa, jossa pienryhmissä ideoidaan ja kehitetään erilaisia toiminnallisia tapoja kerätä palautetta ryhmässä.

 

Team Finland ja hauraat perhefunktiot

Pekka Lyytinen & Ville Turunen
MLL Lasten ja Nuorten Kuntoutussäätiö, TAYS Erityisen vaikeahoitoisten alaikäisten psykiatrinen tutkimus- ja hoitoyksikkö (EVA)
Työpaja
Kieli: suomi
Kesto: 120 min
Osallistujamäärä: 1–

Kuvaus: Toiminnallinen, elämyksellinen työpaja jossa työskennellään osallistujien omien kokemusten avulla. Tutkimme yhdessä perheen perusfunktioita ja seikkailukasvatuksen ja -terapian mahdollisuuksia näiden funktioiden tukemisessa. Funktio sanana viittaa muun muassa seuraaviin asioihin: tarkoitus, rooli, tehtävä ja toiminto.

 

Seikkailu arviointimenetelmänä psykiatrisessa tehohoidossa

Ville Turunen & Virve Heinämäki
Tampereen yliopistollinen sairaala
Luento
Tarvikkeet: Tuubihuivi
Kieli: suomi
Kesto: 90 min
Osallistujamäärä:

Kuvaus: Käytännön kokemuksia seikkailutoiminnan käytöstä arviointimenetelmänä psykiatrisessa tehohoidossa. Kuulumisia tutkimusprojektista, jonka tavoitteena on mitata seikkailutoiminnan vaikutusta uneen ja sen kautta tukemaan itsesäätelyä. Keskustelua seikkailutoiminnan soveltuvuudesta ja mielekkyydestä laitos-olosuhteisiin.

 

Ystävyystalo – monikulttuurinen toiminta eri-ikäisten kasvatuksessa ja kotouttamisessa

Hilmi Oral
Vuolle Setlementti ry, Ystävyystalo
Luento
Kieli: suomi
Kesto: 45 min
Osallistujamäärä: 5–20

Kuvaus: Luennolla esitellään Ystävyystalon toimintaa. Ystävyystalossa arvostetaan erilaisia ihmisiä ja luodaan jatkuvasti uusia yhteisiä toimintamuotoja, kuten kerhoja, opintopiirejä, järjestetään juhlia, retkiä ja leirejä. Monikulttuurinen toiminta toteuttaa paljon myös suomen kielen kursseja ja avoimia ryhmiä. Osa kieliryhmistä toteutetaan yhteistyössä Vuolle-opiston kanssa. Nimensä mukaisesti Ystävyystalossa pyritään siihen, että ihmiset löytävät ystäviä toisistaan ja mielekästä tekemistä!

 

Maailmanlopun peli – yksinpärjäämistä vai yhteistä vastuunkantoa

Jari Kujala
Työpaja
Tarvikkeet: Rento vaatetus
Kieli: suomi
Kesto: 45 min
Osallistujamäärä: 10–20

Kuvaus: Maalimanlopun peli on kanadalaisen Joel Cryerin esittelemä peli vuodelta 1996. Cryer on omien sanojensa mukaan käyttänyt tätä harjoitetta Nasan astronauttien kouluttamiseen 80-luvulla. Peli on luonteeltaan strategiapeli, jossa toimii kaksi joukkuetta. Pelissä kummankin joukkueen tehtävä on suoriutua seikkailuradasta 30 minuutin aikana. Ohjaaja asettaa peliin alussa säännöt ja valvoo niiden noudattamista. Sääntöjä rikkova joukkue joutuu aloittamaan strategiapelin aloitusruudusta. Simuloidun pelin tarkoitus on nostaa esille seikkailutoimintaan liittyviä yhteisöllisiä teemoja. Miten huolehditaan siitä, että kaikki, myös vammaiset, saavuttavat joukkueen yhteisen päämäärän? Pelin jälkipyykissä pohditaan sitä, miten seikkailuaktiviteeteissa voitaisiin huomioida kaikkien osallisuus. Samalla myös mietitään, miten purkaa seikkailuun rakentuva yksin pärjäämisen eetos.

 

Tutustu Syötteen tunturi- ja lomakouluun

Paavo Tolkkinen
Syötteen koulu
Tutustumisvierailu
Kieli: suomi
Kesto: 45 min
Osallistujamäärä: 5–30

Kuvaus: Syötteen koulussa on 13 oppilasta. Toisinaan väkiluku kasvaa, sillä alakouluun pääsee myös lomakouluun, eli alueelle saapuvien perheiden lapset voivat tulla mukaan koulupäiviin ja nauttia Syötteen puitteista vapaa-ajalla. Vierailulla päästään tutustumaan koulupäivän kulkuun pienessä kyläkoulussa upeiden maisemien keskellä. Opettajat ja oppilaat esittelevät koulun tiloja ja tunnelmia.

 

Umpihankihiihto ja MM-kisat

Heino Ruuskanen
Pudasjärven kaupunki
Työpaja sisällä ja ulkona
Tarvikkeet: Keliin sopivat ulkoiluvaatteet. Hiihtovarusteet tulevat järjestäjän puolesta.
Kieli: suomi
Kesto: 120 min
Osallistujamäärä: 6–12

Kuvaus: Vuonna 2019 helmikuussa järjestetään Syötteellä 22. umpihankihiihdon MM-kisat. Kisat ovat kaksipäiväiset ja niihin voi osallistua yksilönä tai joukkueena. Umpihangessa hiihtelyn lomassa tehdään rastitehtäviä ja yövytään maastossa. Toisena kisapäivänä kilpaillaan nopeudesta edellispäivän suoritusten asettaessa kilpailijat lähtöjärjestykseen. Työpajassa tutustutaan videoiden ja muun materiaalin kautta kisatunnelmaan. Tämän jälkeen lähdetään kokeilemaan umpihankihiihtoa Pikku-Syötteen hangille. Pienen lenkin lomassa päästään tekemään jokin aiemmissa kisoissa ollut rastitehtävä.

 

Tunteet elämyspedagogiikassa

Kaisa Pietilä
Outward Bound Finland ry
Työpaja
Kieli: suomi
Kesto: 90 min
Osallistujamäärä: 9–16

Kuvaus: Miksi tunteet ovat tärkeitä? Miten tunteet liittyvät siirtovaikutukseen? Miten tunteiden kanssa työskennellään? Miten kasvattajan omat tunteet vaikuttavat vuorovaikutuksessa? Työpajan tavoitteena on kehittää kykyä työskennellä tunteiden kanssa. Työskentelyssä sovelletaan kognitiivisen psykoterapian menetelmiä. Työpaja soveltuu erityisesti haastavien asiakasryhmien kanssa työskenteleville.

 

Tutustuminen porotilan elämään ja poroelinkeinoon

Juha Virkkunen
Tutustumisvierailu
Tarvikkeet: Ulkoiluvaatteet
Kieli: suomi
Kesto: 90 min
Osallistujamäärä: 5–25

Kuvaus: Wirkkusen porotila sijaitsee Syötetien varressa, noin 25 km Taivalkosken keskustasta. Tilan vanhimmat rakennukset ovat 1600-luvulta. Päärakennuskin on noin 200 vuotta vanha. Tilan historiallista arvoa nostaa Suomen itsenäistymisen ensiaskelten aikainen jääkäriliike. Talon isäntä kertoo tilan historiasta ja poronhoidosta ennen ja nyt, sekä tutustuttaa poroihin, jotka viettävät talven alueelle tyypillisesti aitauksessa talon pihapiirissä. Kaikki pääsevät kokeilemaan suopungin heittoa.

 

Aikuisten maahanmuuttajien sopeutuminen Suomeen ja luonto osana sopeutumista

Maahanmuuttajien opettaja & Kokemusohjaaja, eli maahanmuuttajaopiskelija
Vuolteen opisto
Luento
Kieli: suomi
Kesto: 45 min
Osallistujamäärä: 5–25

Kuvaus: Muutto vieraaseen kulttuuriin, kielen opettelu ja sopeutuminen uuden maan tavoille tuo haasteita opettajalle ja opiskelijalle. Vuolteen opistossa toteutetaan aikuitsen maahanmuuttajien perusopetusta. Koulutus on tarkoitettu oppivelvollisuusiän ylittäneille maahanmuuttajille, jotka eivät ole suorittaneet peruskoulua tai vastaavia opintoja kotimaassaan. Luennon pitää opettaja yhdessä kokemusasiantuntijan, eli maahanmuuttajaopiskelijan kanssa. Luenoolla pohditaan myös, kuinka luonto voi sopeuttaa maahanmuuttajaa Suomeen.

 

Seikkailukasvatuksen perusteet

Kai Lehtonen
Tmi Kai Lehtonen
Luento
Kieli: suomi
Kesto: 90 min
Osallistujamäärä: 5–150

Kuvaus: Luento on tarkoitettu henkilöille, jotka haluavat tutustua seikkailukasvatukseen kasvatuksellisena metodina ja sen käyttömahdollisuuksiin. Seikkailukasvatuksen käsitys perustuu valtakunnallisen ohjausryhmän luomaan määritelmään seikkailukasvatuksesta ja sen elementeistä. Toiminnalliset periaatteet esitetään valokuvien ja esimerkkitarinoiden avulla, jotka ohjaajan kokemusten ohella käyvät vuoropuheua teorian ja käytännön välillä. Luennolla käsitellään seikkailukasvatuksen toiminnallisia periaatteita, turvallisuushallintaa, vaikuttavuutta ja ohjaajuutta. Esitetty tieto perustuu niihin kokemuksiin, joka on hankittu vuosien käytännön tason työn tuloksena.

 

Lumikammin rakentaminen – elämyksiä lumesta

Patrick Forsblom
Santasport Finland Oy
Työpaja ulkona
Tarvikkeet: Ulkoiluvaatteet, oma lapio, jos on
Kieli: suomi
Kesto: 120 min
Osallistujamäärä: Kaksi työpajaa. Yksi aamupäivällä ja toinen iltapäivällä. 15 hlöä maks/ työpaja.

Kuvaus: Quinzee eli lumikammi on perinteinen hätämajoite. Sen rakentaminen on monipuolisuudessaan kokonaisvaltainen oppimiskokemus. Tavoitteena on pienissä ryhmissä rakentaa omat kammit ja miettiä toimintaa sekä kasvatukselliselta että elämykselliseltä kantilta. Yöpyminen kammissa on vapaaehtoista omin varustein.

 

Fatbikeillä (eli läskipyörillä) Syötteen talvireiteille

Ammi Koskelo
Lapland Bike, Hotel Iso-Syöte
Työpaja ulkona
Tarvikkeet: Pyörän ja kypärän saa talon puolesta. Varusteina toimivat sellaiset vaatteet, jotka laittaisit päälle vastaavalla säällä hiihtämään tai juoksemaan mennessäsi – lämpimät, muttei hiostavat. Mukana kannattaa olla ”taukotakki” alkuinfoa varten. Juomapullon ja energiapitoista evästä voi ottaa reppuun.
Kieli: suomi
Kesto: 120 min
Osallistujamäärä: 5–15

Kuvaus: Läskipyörien esittelyn ja alkuinfon jälkeen jaetaan pyörät ja siirrytään itse asiaan, eli lähdetään tutustumaan Syötteen talvipyöräilyreitteihin. Pyöräily vaatii kohtalaista peruskuntoa. Yhteislenkillä edetään hitaimman tahtia. Koska lähtöpiste on huipulla, lopuksi päästään ottamaan mehut irti loppunousussa.

 

Seikkailukasvatuksen tutkimus

Maarit Marttila & Raija Erkkilä
Tredu: OAMK
Työpaja
Kieli: suomi
Kesto: 120 min
Osallistujamäärä:

Kuvaus: Tule mukaan kuulemaan ja keskustelemaan seikkailukasvatuksen tutkimuksen ajankohtaisista aiheista. Halutessasi voit esitellä omaa tutkimussuunnitelma-asteella olevaa tai jo pidemmälle edennyttä tutkimustasi. Lähetä oma abstraktisi etukäteen tutkijapajan vetäjille KT Raija Erkkilälle ja LitT Maarit Marttilalle katsottavaksi viimeistään kahta viikkoa ennen tapaamista. Yhteystiedot: raija.erkkila@oamk.fi ja maarit.marttila@tampere.fi.

LitT, Maarit Marttila on väitellyt v. 2016 liikuntapedagogiikasta aiheenaan elämys- ja seikkailupedagogiikka ja opetussuunnitelmat. Maarit tekee tutkimustyötä toiminnallisten menetelmien ja kehollisuuden parissa sekä harrastaa luontoliikuntaa.

KT, yliopettaja ja työnohjaaja Raija Erkkilän pedagogisen kiinnostuksen kohteena ovat toiminnalliset ja seikkailulliset opetusmenetelmät. Tutkimusintressit suuntautuvat tällä hetkellä ohjauksen ja tiimiopettajuuden kysymyksiin. Raija harrastaa luonnossa liikkumista.

 

Ihan käpynä – Metsämysteeripeli

Tiivo Uuksulainen & Elli Keisteri-Sipilä
Suomen Latu ry, HUMAK
Työpaja ulkona
Tarvikkeet: Ulkoiluvaatteet
Kieli: suomi
Kesto: 45 min
Osallistujamäärä: 5–25

Kuvaus: Työpajassa pelataan Ihan käpynä -metsämysteeripeliä, joka on päättelykykyä sekä ryhmätyöskentelyä vaativa peli, jossa pääset tutustumaan luontoon kiperien ryhmätehtävien kautta. Työpajan aluksi käydään läpi pelin tavoitteet ja valmistelut. Osallistujat saavat myös oppaan, jonka avulla he voivat valmistella ja ohjata Ihan käpynä -pelin melkeinpä missä vain. Peli ei vaadi isoja alkuvalmisteluita eikä erityisominaisuuksia pelipaikalta, tavallinen metsä sopii hyvin pelin pelaamiseen. Peliä on myös helppo soveltaa ryhmän toiveiden ja ominaisuuksien mukaan.

 

Seikkailupedagogiikka työelämätaitojen oppimisympäristönä

Paavo Heinonen & Eemeli Hakoköngäs
Suomen Urheiluopisto
Luento
Kieli: suomi
Kesto: 45 min
Osallistujamäärä: 5–ei rajoitusta

Kuvaus: Seikkailupedagogisten toimintojen tavoitteena pidetään usein yksilön kokonaisvaltaista kasvua ja kehittymistä erilaisten kokemuksellisten toimintojen kautta. Autenttinen toimintaympäristö, ohjaajan ammatillinen osaaminen sekä toiminnan refleksiivisyys ovat keskeisessä roolissa laadukkaan toiminnan kannalta. Mutta mihin taitoihin seikkailupedagogisella toiminnalla voidaan vaikuttaa konkreettisella tasolla? Miten taitojen kehittymistä voi havainnollistaa mukana oleville nuorille? Esittelemme toimintoja, joissa nuoret on osallistettu alusta alkaen vaikuttamaan toiminnan sisältöön, asettamaan oppimistavoitteita sekä reflektoimaan omaa oppimistaan. Tavoitteet tukevat opetussuunnitelmasta löytyviä laaja-alaisen osaamisen tavoitteita. Esillä on myös nuorilta kerättyä tutkimustietoa, jolla on pyritty selvittämään nuorten hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä sekä mielikuvia tulevaisuudesta. Tutkimusta on esittelemässä Eemeli Hakoköngäs Helsingin yliopistolta. Haastattelu- ja havainnointiaineisto on kerätty syksyllä 2018 Melonnan ABC- ja Ruskaretki -leirikouluissa. Tutkimuslöytöjen lisäksi esityksessä pohditaan seikkailupedagogiikan vaikuttavuuden arviointiin liittyviä haasteita. Työpajassa esiteltävät toteutukset ja tutkimus ovat osa ESR:n rahoittaman LUODE-hankkeen toteutusta, jonka tavoitteena on edistää 15–29-vuotiaiden nuorten työelämätaitoja niin seikkailu- kuin taidepedagogisin menetelmin.

 

Kansallispuisto ympäristökasvatuksen pelikenttänä

Annu Tuohiluoto
Metsähallitus Luontopalvelut
Työpaja ulkona
Tarvikkeet: Ulkoiluvaatteet, lumikengät
Kieli: suomi
Kesto: 120 min
Osallistujamäärä: 5–20

Kuvaus: Esimerkki-opastus yläkoululaisryhmälle Syötteen kansallispuiston maisemissa. Alkuun tutustutaan lumikenkiin ja tehdään lumikenkäretki Syötteen vaaramaisemiin. Retkellä opas tutustuttaa retkeläiset kansallispuiston aktiviteetteihin, luontoon ja historiaan. Retken päätteeksi valmistetaan risukeittimet kierrätysmateriaalista.

 

Kaikille avoin liikunta

Sari Kuivas
VAU ry
Työpaja
Kieli: suomi
Kesto: 45 min
Osallistujamäärä: 5–20

Kuvaus: Työpajassa saa tietoa soveltavasta liikunnasta, erityisliikkujien harrastevälineistöstä ja niiden lainaamisesta sekä mahdollisuuksista osallistua kokemusliikuntaan. Työpajassa on joitakin harrastevälineitä kokeiltavana sekä soveltavan liikunnan välineitä. Katsomme videomateriaalia erilaisista mahdollisuuksista sekä esitteitä VAU ry:stä.

 

Eilispäivän taidot huomisen selviytymisessä

Ilkka Ratinen & Luontokasvatuspainotteisen luokanopettajakoulutuksen opiskelijat
Lapin yliopisto
Työpaja ulkona
Tarvikkeet: Ulkoiluvaatteet, oma muki
Kieli: suomi
Kesto: 45 min
Osallistujamäärä: 10–20

Kuvaus: On vuosi 2100 ja sähköt ovat poikki. Ihmiset eivät enää muista eikä google kerro, miten tuli tehdään tai kuinka selvitään luonnon armoilla. Ota muki mukaan, saatat saada jotain kuumaa kuppiisi.

 

Vaatteet ja vermeet hukassa

Ilkka Ratinen & Luontokasvatuspainotteisen luokanopettajakoulutuksen opiskelijat
Lapin yliopisto
Työpaja ulkona
Tarvikkeet: Ulkoiluvaatteet
Kieli: suomi
Kesto: 45 min
Osallistujamäärä: 10–20

Kuvaus: Oletko koskaan ajatellut, kuinka tyhmä sinusta tulee kylmässä? Tule testaamaan, missä rajasi kulkee! Kokemuksellinen työpaja, jossa haasteellisten olosuhteiden merkitys korostuu tulen teon yhteydessä. Tulet huomaamaan, mikä merkitys pukeutumisella on omaan toimintaan ja ajatteluun. Ota kaverisi mukaan ja tartu haasteeseen!

Hinnat/hlö

Hinnat sisältävät majoituksen 13.–15.2., ohjelman sekä ohjelmassa mainitut ruokailut.
Majoitus 2–4 hengen standard-huonessa, 198 €/hlö
Majoitus 2 hengen superior-huoneessa, 232 €/hlö
Yhden hengen huoneen lisä 20 €/yö
Opiskelija-alennus 50 %. Opiskelijakortti näytettävä ilmoittautumisen yhteydessä.

Hinnat sisältävät majoituksen 14.–15.2., ohjelman sekä ohjelmassa mainitut ruokailut.
Majoitus 2–4 hengen standard-huonessa, 150 €/hlö
Majoitus 2 hengen superior-huoneessa, 180 €/hlö
Yhden hengen huoneen lisä 20 €/yö
Opiskelija-alennus 50 %. Opiskelijakortti näytettävä ilmoittautumisen yhteydessä.

Ohjelmapaketti
125 € / hlö. Hinta sisältää ohjelman ja ohjelmassa mainitut päiväruokailut.

Peruutusehdot:

Peruutus 

  • ennen 31.1.2019 – ei kuluja
  • 1.–7.2.2019 – 50 % laskun kokonaissummasta
  • 8.2.2019 jälkeen – 100 % laskun kokonaissummasta

Ilmoittautuminen

Ilmoittaudu Seikkailukasvatuspäiville tästä