TIEDOTE: Pikku-Syötteellä kuusi koronatartuntaa

EDIT: juttua muokattu klo 11:25. Juuri tulleen tiedon mukaan tartuntoja on todettu kuusi kappaletta.

Toiminnoissamme mukana olleilla on todettu kuusi COVID-19 tartuntaa. Nyt tietoomme tulleet tartunnat ajoittuvat syyslomaviikolle 19. – 23.10.

Aloitimme asiaan liittyvät selvitys- ja jäljitystoimenpiteet yhdessä terveysviranomaisten kanssa välittömästi, kun saimme tiedon ensimmäisestä tartunnasta.

”Meillä on hotellilla ollut vahvat korona-ajan turvatoimet ja poikkeusjärjestelyt muun muassa ruokailuiden järjestämisessä ja käsihygieniassa. Tästä huolimatta toimintamme luonteen vuoksi on vaikeaa rajata ketään meillä tällä aikavälillä vieraillutta tai siellä työskennellyttä henkilöä potentiaalisen altistumisen ulkopuolelle”, Pikku-Syötteen johtaja Mika Pekkala toteaa.

28.10. illalla on yhdessä terveysviranomaisten kanssa todettu yhteensä 355 henkilön mahdollinen altistuminen. Terveysviranomaisille on toimitettu tiedot kaikista potentiaalisesti altistuneista, joihin viranomaiset ovat pikimmiten yhteydessä ja antavat lisäohjeita, miten toimia.

”Syytä paniikkiin ei ole, mutta on hyvä tiedostaa tämä tilanne. Nyt kannattaa odottaa terveysviranomaisten yhteydenottoa ja toimia sitten heidän ohjeidensa mukaan. Haluan myös korostaa, että altistuminen ei automaattisesti tarkoita sitä, että henkilö olisi tartunnan saaja ja näin ollen levittäisi virusta eteenpäin”, toimitusjohtaja Jussi Kemppainen kertoo.

”Toimintamme luonteen vuoksi, on kuitenkin mahdotonta riittävällä varmuudella määrittää henkilöt, joiden kanssa tartunnan saaneet ovat mahdollisesti olleet kontaktissa, vaikka erilaisiin turvatoimiin olikin panostettu erittäin paljon. Tästä syystä jatkoaltistusketjujen minimoimiseksi määriteltiin kaikki aikavälin vierailijat ja työntekijät potentiaalisesti altistuneiksi”, hän jatkaa.

THL: n mukaan COVID-19-virukselle altistuneiksi määritellään henkilöt, jotka ovat olleet kontaktissa COVID-19-tapauksen kanssa 48 tunnin aikana ennen oireiden alkua. Myös oireettomissa tapauksissa altistuneiksi määritellään henkilöt, jotka ovat olleet kontaktissa COVID-19-tapauksen kanssa 48 tuntia ennen näytteenottoa. Terveysviranomaisten jäljitystiimi on yhteydessä kaikkiin mahdollisesti altistuneisiin ja tieto mahdollisesta altistumisesta pyritään kertomaan 24 tunnin sisään positiivisesta testituloksesta.

Mikäli olet vieraillut Pikku-Syötteellä päiväkävijänä, mutta et ole majoittunut hotellissa, voit halutessasi olla yhteydessä oman alueesi koronaneuvontaan lisäneuvoja varten.

Jos tarvitset ammattilaisen arvion hoidon tarpeesta, tee koronavirustaudin oirearvio Omaolo-palvelussa. Oulun alueen koronaneuvontaan voi olla yhteydessä p. 08 558 41414 (ma–to 8–16, pe klo 8–15) ja muina aikoina p. 08 315 2655. Tarvittaessa sinut ohjataan koronavastaanotolle ja/tai näytteenottoon

Lisätietoja antaa:
Jussi Kemppainen